Խաղաղության պայմանագիր Երևանի և Բաքվի միջև. ո՞ր երկրներին է այն սպասարկում

Խաղաղության թեման կարող է առաջին հայացքից անտեղի թվալ։ Չէ՞ որ աշխարհում և տարածաշրջանում Երևանի և Բաքվի միջև խաղաղության համաձայնագրով պետք է որ շահագրգռված լինեն բոլորը: Բոլորը, ովքեր  ինչ-որ շահեր ունեն, ովքեր այս կամ այն ​​կերպ ներգրավված են տարբեր գործընթացների մեջ։ Այսինքն՝ Արևմուտքի երկրները (գազ են «մղում»…), Իրանը, Ռուսաստանը (նրանք ունեն իրենց շահը, քանի որ Իրանը պատրաստվում է ամրապնդել տնտեսական համագործակցությունը ԵԱՏՄ-ի միջոցով և այլն), Թուրքիան («աշխատում են» «թյուրքական աշխարհի» ինտեգրացիայի ուղղությամբ): Եվ հատկապես նրանք, ովքեր անմիջականորեն ներգրավված են հակամարտության մեջ, այսինքն՝ հայերը և կովկասյան թաթարները:

Բայց այս թեմայի արդիականությունը ևս մեկ անգամ ընդգծվում է նրանով, որ Ալիևի ֆաշիստական ​​ռեժիմը դեկտեմբերի 12-ից իրականացնում է Արցախի Հանրապետության ամբողջական շրջափակում, ավելի ճիշտ՝ Արցախի Հանրապետության մնացորդի, որի տարածքի 75 %-ը 2020 թվականի նոյեմբերի 9-10-ից հետո բռնագրավել են պանթուրքիստները: Ուստի մենք նյութը դասական «գիտական»» ձևով չենք ներկայացնի այսինքն՝ ներածություն, հիմնական մաս, փաստարկներ, եզրակացություն․ ամեն ինչ մակերեսին է: Եվ այստեղ չհասկանալու համար գերջանքեր պետք չեն, որ դա պայմանավորված է նրանով, թե ինչպիսին կլինի խաղաղության համաձայնագիրը, ինչ պայմաններով այն կստորագրվի, վերջապես, թե ինչ կլինի գրված խաղաղության համաձայնագրում։

Համաձայնենք՝ այն պայմաններում, երբ օկուպացված է նաև Հայաստանի տարածքը (և դեռ պարզ չէ՝ 100, թե 1 հազար քառակուսի կիլոմետր…) և Արցախի տարածքի 75%-ը, խաղաղության ցանկացած համաձայնագիր քիչ թե շատ կաշխատի միայն այդ դեպքում, եթե տեքստը պարունակում է օկուպացիան վերացնող, Հայաստանի և Արցախի ապաշրջափակումը երաշխավորող կետեր։ Նկատի ունենալով, որ կովկասյան թաթարները ցրտաշունչ ձմռանը դադարեցրել են բնական գազի մատակարարումը Արցախ (երեկ՝ դեկտեմբերի 16-ի վերականգնվեց-խմբ), պետք է լինեն նաև երաշխիքներ, որ ոչ ոք չի ոտնահարի արցախահայության՝ իր հողի վրա ապրելու իրավունքը, էլ չեմ խոսում անվտանգության մասին։ Այն գոտիներում, որտեղ պատերազմը շարունակվում է, և՛ Արցախում, և՛ Հայաստանում, նորմալ և անվտանգ կյանքի մասին խոսք լինել չի կարող։ Բայց, ի վերջո, այս ամենն ընդգծում է, որ եթե առկա իրավիճակը պահպանվի, և եթե պատերազմի վերսկսման մշտական ​​սպառնալիքը պահպանվի, ապա նման պայմաններում խաղաղությունը չի կարող ձեռնտու լինել ո՛չ Հայաստանին, ո՛չ Արցախին։ Ըստ էության, 1991 թվականի դեկտեմբերի 31-ին սկսված Արցախյան առաջին պատերազմի հիմնական պատճառը հենց այսպիսի պայմաններն էին։ Հայերը պարզապես ապաշրջափակել են Արցախը և չեզոքացրել հակառակորդի բազմաթիվ կրակակետեր, որտեղից շարունակաբար գնդակոծվում էին Արցախի և Հայաստանի խաղաղ բնակավայրերը՝ հայերին զրկելով իրենց քաղաքներում, գյուղերում և տներում կյանքի և անվտանգության իրավունքից։ Ուստի, հաշվի առնելով, որ կովկասյան թաթարների և Թուրքիայի վրա ապաշրջափակման ոչ մի կոչ որևէ ազդեցություն չի թողնում, մենք պետք է հաշվի առնենք, որ վաղ թե ուշ ստիպված ենք լինելու պանթյուրքիստներին  ուժով պարտադրել խաղաղություն

Ի դեպ, սա վերաբերում է նաև Իրանին և Ռուսաստանին։ Թեհրանը և Մոսկվան ըստ էության մերժում են խաղաղ բանակցությունների «միջանցքային տրամաբանությունը»,

ինչը միջազգային և տարածաշրջանային արենաներում թմբկահարում են Թուրքիան և կովկասյան թաթարները։ Ասել է թե՝ ԱՄՆ, Արևմուտք, Իսրայել և, իհարկե, թուրքեր։ Զարմանալի չէ, որ այս տեքստը ընդհանուր և փոխաբերական իմաստով կոչվում է «Վաշինգտոնյան փաստաթուղթ»: Իրանն ու Ռուսաստանը չեն ընդունում Արևմուտքի ու պանթուրքիստների թելադրանքը: ՌԴ ԱԳՆ Մոսկվայի միջազգային հարաբերությունների պետական ​​ինստիտուտի Միջազգային հետազոտությունների ինստիտուտի առաջատար գիտաշխատող Նիկոլայ Սիլաևը ամենահաջողն է ձևակերպել այս դիրքորոշումն օրերս. «Ինձ մի քիչ զարմացրել է Եվրամիության դիրքորոշումը Ադրբեջանի և Հայաստանի հետ բանակցություններում։ Այս դիրքորոշումն ակնհայտորեն ձեռնտու է Բաքվին, թեև կարծես թե դրա կարիքը չկա։ Մեկ է՝ Ադրբեջանը չի կարող բավարարել Եվրոպայում էներգետիկական բոլոր կարիքները։ Ընդ որում, նա դեռևս գերշահույթներ է ստանում թանկացումների շնորհիվ։ Այդ իսկ պատճառով ես չեմ կարծում, որ էներգակիրներն այդքան սպառիչ պատճառ են այն ամենի, ինչին մենք ականատես ենք… Եթե ​​Սյունիքով և Լաչինով ճանապարհի կարգավիճակը հավասարեցվում է, դա նշանակում է, որ Նախիջևանի և Ղարաբաղի կարգավիճակը հավասարեցվա՞ծ է։ Չգիտեմ, ես այս հարցը տվել եմ Բաքվում ու ինձ չեն պատասխանել։ Բացի դրանից, Հայաստանի, Ռուսաստանի և Ադրբեջանի ղեկավարների ստորագրած եռակողմ հայտարարությունն ամեն ինչ ասում է Լաչինի միջանցքի մասին։ Այդպե՞ս է։ Հստակ պատճառներ կան, թե ինչու ենք պահանջում դադարեցնել Ստեփանակերտից Հայաստան տանող մայրուղու փակումը: Բայց սա բավականին տարօրինակ փոխանակում է, քանի որ Ռուսաստանին անհրաժեշտ է, որպեսզի տարածաշրջանի բոլոր հաղորդակցությունները ապաշրջափակվեն, այլ ոչ թե Ադրբեջանից Նախիջևան տանող մեկ ճանապարհ։ Եթե ​​բացել, ապա բոլորը»։

Սկզբունքորեն նույն դիրքորոշումն ունի նաև Իրանը, որի բարձրաստիճան պաշտոնյաները բազմիցս հիշեցրել են պանթուրքիստներին և Արևմուտքին, որ Հայաստանում կան միայն պատմական իրանական ավանդական հաղորդակցություններ, ոչ թե արևմտյան կամ թուրքական։ Օրինակ, Իրանի նախագահի աշխատակազմի ղեկավարի տեղակալ Մոհամմադ Ջամշիդին նոյեմբերին ԻՌՆԱ-ին հայտնել էր, որ Հայաստանի վարչապետը հրավիրվել է այցելել իսլամական երկիր Իրանի նախագահի հետ երկկողմ բանակցությունների նպատակով՝ հավելելով, որ Հայաստանը աշխարհաքաղաքական առումով համարվում է Կովկասի կարևոր երկրներից մեկը։ Մեջբերում ԻՌՆԱ-ից. «Ավելին, փորձագետների կարծիքով, ուղևորությունը կարող է ունենալ մեկ այլ նշանակություն, որը կարող է լինել խորհրդակցություններ Հայաստանի և Ադրբեջանի Հանրապետության միջև թշնամանքը դադարեցնելու վերաբերյալ, քանի որ Թեհրանը բազմիցս ընդգծել է, որ Իսլամական Հանրապետությունը դեմ է կովկասյան տարածաշրջանում սահմանների ցանկացած փոփոխության՝ կոչ անելով դիվանագիտական ​​լուծում տալ Երևանի և Բաքվի երկարամյա թշնամությանը»։

Ուզենք-չուզենք՝ չենք կարող շրջանցել այս հարցը և չխոսել Իրանի և նրա շահերի մասին։ Հայաստանը, ավելի ճիշտ, Սյունիքի մարզն ուղղակիորեն սահմանակից է

Իրանին, և դրանով ամեն ինչ ասված է… Դե, սա սկզբունքորեն նշանակում է նաև Արցախ։ Սև ծով տանող ամենակարճ ճանապարհը (Իրանի տեսակետից) անցնում է Հայաստանով՝ Սյունիքով։ Հաշվի առնելով մի քանի տարի առաջ Իրանի ընտրած ռազմավարությունը՝ իրանական շահերի (այդ թվում՝ երկարաժամկետ անվտանգության ոլորտում) ծայրահեղ անհրաժեշտությամբ պայմանավորված՝  «միջանցքի» ստեղծումը, այսինքն՝ անխափան ռազմավարական հաղորդակցություն Պարսից ծոցի և Սև ծովի միջև, ինչպես նաև այն, որ նախագահ Մահմուդ Ահմադինեժադի ժամանակներից Իրանը որոշել է, որ Պարսից ծոցի «միջանցքը»՝ Սև ծովը ոչ մի դեպքում չի կարող վերահսկվել օտար և թշնամական ուժերի կողմից (իսկ դա մեր դեպքում Թուրքիան է և Բաքվի ռեժիմը, որոնք վերահսկվում են ՆԱՏՕ-ի/ԱՄՆ-ի, Անգլիայի և Իսրայելի կողմից) և, հետևաբար, պետք է անցնի Հայաստանով։  Այսինքն՝ Սյունիքով։ Կարծիքով, ամեն ինչ ակնհայտ է։

Այսպիսով, հիշեցնենք և ևս մեկ անգամ շեշտենք, որ Երևանի և Բաքվի միջև խաղաղության համաձայնագրի «վաշինգտոնյան փաստաթուղթը» չի բավարարում և չի կարող բավարարել ոչ հայերին (Հայաստանին և Արցախին), ոչ Իրանին, ոչ Ռուսաստանին։ Հետևաբար, այս տեսքով խաղաղության համաձայնագիրը համապատասխանում է միայն Արևմուտքի, Թուրքիայի և Ալիևի ռեժիմի շահերին։ Ասել է թե նաև Իսրայելին, սիոնիստներին։

Մեր նպատակը առաջարկություններ անելը չէ, ասենք, Իրանի և Ռուսաստանի իշխող շրջանակներին։ Բայց նորմալ մարդիկ, տեսականորեն, պետք է ամեն ինչ անեն, որ Երևանի և Բաքվի միջև կնքվի խաղաղության այնպիսի պայմանագիր, որը կբխի  և ձեռնտու կլինի առաջին հերթին հենց ռազմական գործողությունների գոտիներում բնակեցված ժողովուրդների շահերից, իսկ հետո նաև՝ Իրանի և Ռուսաստանի՝ որպես երկրներ,  որոնց միջև երկու պատերազմների հետևանքով 19-րդ դարի առաջին քառորդում որոշվեց Արաքս գետից հյուսիս գտնվող բոլոր հողերի ճակատագիրը։

Սերգեյ Շաքարյանց